1 March: a bunch of presentations and my very first ice hockey game!

1 maart 2019 - Hamilton, Canada

Vanmorgen werd ik vroeger wakker omdat ik teveel ging denken over mijn presentaties van vandaag…. Ik heb toen aan mijn presentatie gewerkt van 6:00 tot 7:00 en hierna heb ik me klaargemaakt voor school. We lazen weer uit de bijbel en we hadden ons goed ingepakt voor buiten! Op school heb ik nog gewerkt aan mijn presentatie en ik kwam erachter dat die te kort was…. Ik heb er toen mega hard aan gewerkt en meer onderwerpen eraan toegevoegd waarbij ik veel over kan praten. Alfonso gaf mij toen een goede tip om te vertellen over hoe school is en hoe ik leef dus dat had ik erin gedaan!
Ik ging toen naar Mr. Hollander zijn klas en ik stond klaar om de presentatie te geven maar natuurlijk, werkte het scherm niet…. Iemand moest ons toen helpen dus ik heb ondertussen Europees geld uit mijn zak gehaald en mijn id-kaart laten zien om de tijd te doden. Toen het scherm het deed heb ik de presentatie gegeven en deden ze allemaal goed mee! Ik heb het gehad over mezelf, het koningshuis, over verwachtingen van buitenlanders over Nederlanders, over Rotterdam/Utrecht/Amsterdam en de geschiedenis, sinterklaas, Nederlands eten en de uitspraak. Ze waren nieuwsgierig, vroegen veel en ze beantwoorden de vragen die ik vroeg over de presentatie! Ze waren ook echt muisstil wat erg voordelig was want hierdoor heb ik een goede presentatie gegeven en genoeg over Nederland kunnen vertellen! Ik had bij deze groep (grade 8) een klas van 30 leerlingen wat dus een grote klas was!
Hierna gaf ik de presentatie aan grade 9 bij Frans. Hier zaten maar 8 mensen in de klas maar ik heb de presentatie met net zoveel enthousiasme gegeven! Ze vonden allemaal de drop en de stroopwafels lekker waar ik blij mee was. Ze vonden het allemaal een uitdaging om ‘hottentottententoonstelling’ en ‘achtentachtig prachtige nachten bij achtentachtig prachtige grachten’. Ze wisten al best veel omdat sommige vaak naar Nederland gaan en daardoor konden ze veel woorden goed uitspreken! Ik heb hen ook het filmpje van ‘America first, Netherlands second’ laten zien en we lagen allemaal in een deuk.
Bij de lunch hadden we donuts en timbits van Tim Hortons gegeten omdat elke vrijdag een docent iets meeneemt voor de lunch. De ene keer hebben ze gezonde hapjes, de andere keer weer nacho’s en nu dus donuts!
’s Middags heb ik nog twee andere presentaties gegeven aan de lagere klassen. Hier heb ik ervaren dat ze ook meer vroegen maar ook nog heel vaaaak eeen verhaaltje erbij gingen vertellen over hun Nederlandse opa of oma. Ik durfde dit niet af te kappen omdat ze zo enthousiast waren en nieuwsgierig dus ik probeerde snel mijn sheet af te maken en dan de vragen (eigenlijk verhaaltjes) af te gaan van de kinderen. Ze waren allemaal reuze blij met de presentaties en ze hebben er allemaal van genoten! Dorothy kwam langs en ze vroeg wat ik leuk vond om morgen te doen! Ik zal morgen naar de dairy farm (zuivelboerderij) van haar ouders gaan en ik zal meekijken hoe het allemaal werkt in Canada! Morgen gaan we ergens samen brunchen. Waarschijnlijk zal dit hetzelfde zijn als Nederland maar het is de moeite waard! Ik zal dan ’s middags naar de distillery district gaan in Toronto met haar vriend erbij. Hij kent Toronto erg goed dus dan zullen we niet verdwalen!  Vanavond gaan we naar een ijshockeywedstrijd bulldogs samen met wat zussen van Brad.
Ik was net als gewoonlijk weer te laat op de bus waardoor ze op mij moesten wachten…. Toen ik thuis kwam had ik mij snel omgekleed omdat ik samen met Mariah ergens ging eten voor de ijshockeywedstrijd! We gingen dus naar Wendy’s en het was echt lekker! Mariah nam een poutine wat een echte Canadese dish is. Het is patat met kaas en jus; naar mijn mening was het niet lekker maar ook niet vies en nu kan ik op zijn minst zeggen dat ik een echte Canadese poutine opgehad heb! Hierna zijn we naar de wedstrijd gegaan in Hamilton en Lauren kwam toen de wedstrijd net begon. Vandaag was het countryavond en speelden de Bulldogs Hamilton tegen Ottowa 67s in de FirstOntario Centre en Mariah hoorde dat ik van sporten hield dus had ze dit voor mij geregeld! Nou geloof me, ze kon niks beters regelen dat dit want ik vond het zo gaaf: het publiek, de pit in het spel, de luidruchtige supporters, de gevechten onder de spelers en wat was het vet als ze keihard tegen de borden knalden! Ik heb er mega van genoten en ik heb ook weer wat dingen geleerd: de jongste speler van de Canadese team op de olympics was 19 en nu is hij 21, nog steeds super jong! En de machines die de baan schoonmaken, heet een zamboni en soms aan het einde als ze erg gedreven zijn om te scoren, vervangen ze hun goalkeeper met een speler waardoor ze meer kans hebben om te scoren maar er zit ook een risico aan omdat er niemand op doel staat! Ik ben dus genoten als je kunt zien maar nadat het afgelopen was, ben ik lekker naar bed gegaan want morgen staat er ook weer veel op het programma: ik ga op pad met Dorothy naar de dairy farm van haar ouders en daarna ga zal ik naar de distillery district met haar en der vriend gaan. Ben super benieuwd hoe dat zal gaan maar ik weet zeker dat ik er volop van ga genieten net als vandaag!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl