13 March: Exploring Montreál and the trip back to Toronto!

14 maart 2019 - Montreal, Canada

Vandaag werden we wakker in ons airbnb appartement en hebben we alles netjes opgeruimd. Natuurlijk schreven we even een bedankje dat we het appartement mochten gebruiken en daarna gingen we op pad met de kaart! Eerst gingen we naar de Subway om te ontbijten en haalden we lekker koffie bij Tim Hortens! Na ons uitgebreide ontbijt zijn we echt op weg gegaan door Montréal! Het was echt leuk om dit te doen met de kaart; elke keer de kaart lezen en vinden waar je nu eigenlijk terecht bent gekomen! We gingen eerst naar le Hotel de ville, het stadhuis van Montréal! Hiervandaan liepen we langs de Old Port naar de Basilique Notre-Dame. Het was 8 CAD (Canadian Dollar) maar het was het zeker waard! Al die lichten waren zo mooi in de kerk, adembenemend! Natuurlijk hebben we veel foto's gemaakt en een kaarsje gebrand voor mijn broer Sjoerd. Nadat we honderden fotos hadden gemaakt zochten we een bank en hebben we de laatste souvenirs gehaald voor in Nederland. Nu hoeven we morgen niet helemaal daarvoor naar China Town in Toronto!
We zijn na de Basilique Notre-Dame naar du place de Canada gegaan waar we in de St. George's Angelican Church en de Basilique Cathédrale Marie-Reine-Du-Monde zijn geweest die beide ook heel mooi waren van binnen en buiten! Op het plein hebben we foto's gemaakt van de laag sneeuw die er was; deze laag kwam echt tot aan mijn knieën! We waren rond 14:00 al klaar dus we hebben nog even een ommetje gemaakt richting de Basilique St. Patrick en het van binnen bekeken. Naast de Basilique St. Patrick stond het gebouw van de Olympische Spelen organistatie waar ze een beeld voor gezet hadden waar de namen opstonden van de Canadese winnaars van de afgelopen jaren.
Nu was het ongeveer 15:00 en zijn we richting de Gare Centre gegaan wat het treinstation is waar we de trein terug namen richting Toronto! We hadden wat gegeten bij de Mc Donalds en we dachten: laten we alvast naar het spoor gaan en daar wachten i.p.v. dat we hier in de hal wachten. Toen we naar de trap gingen was het hekje dicht en dacht ik: laat ik die even opendoen en naar beneden lopen. Dit had ik dus even verkeerd ingeschat want toen we naar beneden liepen kwamen er drie medewerkers achter ons aanlopen en vroegen ze waarom we het hekje opendeden. Oopsie. Ik vond het niet erg dat ik even een foutje gemaakt had maar ineens zei één van die vrouwen: 'Owh, you guys are from Europe, aren't you?' met een erge veroordelende blik en stem. Ik was er gelijk klaar mee dus we liepen weg. Alsof wij Europeanen dom zijn en dat het daarom gebeurt, ja dooooeei. Fouten maken is menselijk en ga niet denken dat wij 'Europeanen' dom zijn en dat dit daarom gebeurt was.
Na dit incidentje hebben we drie uur, ja echt drie uur, gewacht tot we konden boarden en zijn we de trein ingestapt. Eerst zouden we om 18:30 vertrekken maar omdat de motor verwisseld moest worden, hadden we 40 minuten vertraging, great. Na 5 uur in de trein te hebben gezeten kwamen we rond 23:50 aan en zijn we teruggelopen naar het appartement van Rick en Eduardo. Ze waren gaan slapen waardoor we lang bij de ingang moesten wachten omdat de portier maar bleef wachten tot zij hun telefoon opnamen. Na lang gewacht te hebben, hebben ze ons toch doorgelaten en gelukkig hadden Eduardo en Rick de deur opengelaten waardoor we snel ons bedje in konden!
Morgen staat het Ripley's Aquarium op het schema en daarnaast gaan we niks doen. Alleen maar uitrusten van de laatste dagen en de blogs van de vorige dagen uittypen.