6 March: my last presentations and a successful mathclass!

6 maart 2019 - Hamilton, Canada

Vandaag heb ik in de ochtend een filmpje gekeken hoe ze alles uitspraken en welke woorden ze gebruikten en deze heb ik ook opgeschreven! Hierna hebben we lekker wafels gegeten met maple sirop en toen ik buiten stond, duurde het erg lang tot de bus kwam. Ik had het dus erg koud met mijn rokje, panty en sneakers aan. Ik was te lui om met mijn snowboots uit de deur te gaan en nu had ik daar dus wel spijt van. Op de bus was het weer gezellig en heb ik leuk kunnen lachen met de leerlingen! Het zijn super leuke en lieve kinderen dus dat zal ik zeker wel missen!
Op school heb ik het wiskundeboek nog eens bekeken voordat ik de les gaf en ik heb toen alles nog even zelf doorgenomen door de opdrachten te maken. Ik ben toen naar de les gegaan en de eerste 15 minuten hebben ze de toets afgemaakt waar ze de vorige dag mee waren begonnen.
Toen ze klaar waren ben ik begonnen met het geven van de les over ‘expressions in fractions and simplifying these’.  Ik gebruikte het blaadje waar ik alle wiskundige termen op het geschreven en ik had alles duidelijk op het bord gezet. Ik had alles ook samengevat aan de zijkant van het bord zodat ze een duidelijk overzicht hadden. Ze snapten het allemaal wat fijn was maar soms maakte ik wel even foutjes in mijn berekeningen omdat ik ineens zo’n groot bord had. Ik moest gewoon zoeken naar sommige vergelijkingen maar ik maakte gelukkig 1-2 foutjes en ik ging daarna gewoon door. Vandaag lette ik op de tips van Mr. Keuning: praat met meer zekerheid, schrijf de hoofdzaken op en blijf vragen stellen. Dit deed ik en het ging perfect! Mr. Bolle had ook de observatieformulier ingevuld en hij zei dat ik een duidelijk en goede stem had, dat ik goed de klas inkeek/sprak en niet tegen het bord aan praatte, dat ik niet teveel en of te weinig voor de klas liep maar ik gebruikte simpele woorden in plaats van de wiskundige werkwoorden. Ik zei bijvoorbeeld: ‘fill in’ maar ik moest zeggen ‘substitute and evaluate’. Ze snapten het wel en daar ging het dus om want dat andere verward mij alleen maar! Hij vond dat ik het goed gedaan had en het knap vond dat ik het gewoon in het Engels deed met de termen die ik allemaal wist: square roots, radicals, denominator, numerator, perimeter, fractions, restrictions, symplifying en cancelling out.
Ik was dus erg blij met mijn wiskunde les en in de docentenkamer hadden we een gesprek over de studies om docenten te worden in Canada. Het duurt dus 6 jaar om docent te worden en het kost meer dan 10.000 dollars per jaar wat echt krankzinnig duur is! Ze waren ook onder de indruk van het feit dat ik normaal Engels geef en nu serieus wiskunde geef in het Engels wat ik natuurlijk leuk vond om te horen!
Ik heb toen de presentatie gegeven over Nederland bij de 1st grade en dit ging ook weer heel goed! Ze letten allemaal goed op en ze vonden het een leuke presentatie. Gelijk daarna ging ik mijn presentatie geven aan de 3rd grade en zij genoten erg helemaal van! Emma, Myles en Layna genoten er zeker weten van omdat zij heel nieuwsgierig waren toen ik hen dingen vertelde over Nederland! Dit was de laatste klas die ik een presentatie gegeven heb. Ik heb bij kindergarten en bij kindergarten tot aan grade 9 de presentatie gegeven over Nederland en ik heb er bij elke presentatie van genoten! De leerlingen misten mij ook bij de curling-excursie van gister en dat is alleen maar een goed teken! Ik ben blij dat het zo erg naar mijn zin heb en dat ik goed met de leerlingen/docenten om kan gaan! In de avond gingen ze naar de kapper dus ik heb een film gekeken en lekker uitgerust van mijn drukke dag door de presentaties/lessen. Morgen zal mijn laatste dag op de RCS Copetown zijn wat ik heel heel heeeeeel erg jammer vind! Maar dit laat alleen maar zien hoe erg gezegend ik ben en dat ik de perfecte plek heb gevonden waar ik mezelf goed heb kunnen ontwikkelen!

1. Coby.willemse:
    6 maart 2019
    Ik ben zoooo trots op jou...