25 February: Change of plans, no school!

25 februari 2019 - Hamilton, Canada

Vandaag werd ik vroeg wakker maar hierdoor kon ik de tijd nemen voor het inpakken voor de eerste stagedag! Ik had mijn jurkje aan en ik had alles ingepakt wanneer Maria zei: ‘schoolday is cancelled!’. Are you kidding me? Dus me dag was anders dan ik me had voorgesteld!
Vandaag hebben ze, de achtste dag op een rij, sneeuwvrij. We hebben dus rustig aan ontbeten waar Maria vertelde dat Canadezen er om bekend staan dat ze alles dat lost en vast zit aanklagen. Hier een voorbeeld: Er staat nu op elke Tim Hortons beker staat: caution, it’s hot. De reden hiervoor? Omdat iemand is een keer hete thee over zich heen kreeg uit één van de bekers en toen hen aanklaagde voor het feit dat er ‘niet duidelijk’ op de beker stond dat het gloeiend heet was. Maria deed ook eens boodschappen met der kinderen en toen Zoë viel, zeiden voorbijgangers: ‘How could you have known that the floor was hard and that your daughter could have gotten a concussion if she fell on the floor on her head?’ Ze gaven dus direct aan dat ze de supermarkt kon aanklagen voor het feit dat er nergens stond dat de vloer hard was en dat, wanneer je kind hard op der hoofd valt, een hersenschudding ervan kon krijgen. Daarom staat er ook op de magnetron dat je bijvoorbeeld geen dieren erin mag doen omdat iemand hen is ervoor had aangeklaagd dat dit niet op de magnetron stond, echt belachelijk!
Na het eten hebben we de boodschappenlijst gemaakt, de keuken opgeruimd en heb ik, voor het eerst, met mijn snowboots gelopen om de katten en de konijnen eten te geven. Voordat we weggingen met de auto heb ik de oprit sneeuwvrij gemaakt met de snow shovel. We moesten wel voorzichtig rijden omdat er teveel ijs lag op de openbare wegen. Ze hebben hier ook ‘’blackice’: dat is ijs op de straat dat je niet kan zien! Het lijkt dan een normaal stuk asfalt van de weg maar niets is minder waar! Er kan zo een groot stuk ijs liggen waardoor je zo van de weg kan raken.
Bij Wallmart hebben we de boodschappen gehaald en zagen we een muis lopen! Emma ging gelijk naar een medewerker toe om dit te vertellen die gelijk gestresst uit haar ogen keek: die dacht dus dat wij hen hiervoor zouden aanklagen ….. Vandaag kwam ik er ook achter dat de bluejay een veelvoorkomende vogel is in Canada. Hoe ik hierachter kwam? Er stonden rekken vol met broeken en shirts met de bluejay erop die best leuk waren!
’s Middags heb ik dingen opgezocht die me leuk leken om te doen in de buurt dus wie weet zal ik daar nog is even heengaan ’s middags na school. ’s Middags nadat Fynn zijn slaapje gedaan had, zijn we uit verveling naar de dierenwinkel gegaan en hebben we allemaal soorten vissen zitten bekijken en ook reptielen, super vet! Ik ben ook een ervaring rijker want ik heb een kale cavia gezien; dit kan ik ook weer mijn bucketlist afschrijven.
Na de dierenwinkel zijn we naar de Tim Hortons gegaan. Dit is een typische Canadese koffie en donut zaak dus we hebben hier lekkere hot-chocolate gehaald en een latte classic. Tim Hortons heeft ook iets leuks bedacht: als je de bovenrand van de beker opendraait, dan staat er of je iets gewonnen hebt! Je kan een auto winnen, een fiets, een giftcard ter waarde van $50, een gratis koffie of precies niks. Dan staat er: Please try again! Ik had, bij mijn aller eerste beker, een gratis koffie gewonnen wat pure beginnersgeluk was!
Toen we onderweg naar huis waren vroeg ik aan Maria waarom mensen die net zo goed en misschien wel beter leven dan christenen, niet naar de hemel gingen waarop ze een mooi en duidelijk antwoord op had. Ze zei: iemand heeft mij eens vertelt, dat het niet om gaat of je nou perfect leeft of dat je de beste reputatie hebt. Het gaat erom voor wie je het doet en als je het voor God doet, dat je het goede doet en het kwade laat, dan mag je in de hemel komen. Dit vond ik een mooie uitleg: christenen dienen God wat niet altijd vlekkeloos gaat maar als je je best blijft doen voor God, dan zal je in de hemel komen.
Toen we thuiskwamen hebben we het eten klaargemaakt: maple sirop sausages with scrambled eggs and pancakes. Dit is normaal ontbijt maar we hebben dit gewoon als avondeten gegeten! Ik heb het toen met Maria gehad over abortus en dat er in Canada hier geen regels over zijn; je mag dus abortus plegen wanneer je wilt omdat hier niks over staat in de wet. Ze had ook een klein beeldje van een baby die tien weken oud was: de baby was ongeveer de helft van mijn vuist. Ze zei dat sommige mensen dit niet zien als ‘levend wezen’ terwijl het kindje bij 10 weken alles al heeft qua uiterlijke kenmerken: ze hebben oren, een neus, vingers en tenen. Ik vind het best fijn om bij Maria te verblijven omdat ze zo open en wijs is. Ik kan gezellig met de kletsen over der jeugd maar het ook serieus hebben over het geloof!
Na het eten heb ik me klaargemaakt om naar bed  te gaan en heb ik alles weer klaargelegd voor morgen; hopelijk gaat school wel door morgen.

1. Coby.willemse:
    26 februari 2019
    Ik hoop dat je vandaag wel naar school kan.