26 February: First Day at the RCS Copetown!

26 februari 2019 - Hamilton, Canada

Vandaag is de eerste schooldag! Ik was weer vroeg wakker geworden en nu was het niet afgezegd! Dit is echt de eerste keer dat ik heel blij ben om naar school te gaan! Om 7:30 kwam de bus aan voor hun huis en ben ik bij Emma gaan zitten en haar vriendin Layna. Ik heb toen lekker gekletst met hen en hoe voller de bus werd, hoe meer ik met iedereen ging praten omdat ze allemaal vroegen:’Who is the new girl?’ Ik heb met hen gekletst over school en ze waren allemaal zo open en lief! Wij wonen vrij dichtbij school maar omdat hij langs alle huizen gaat na onze stop, duurde het een uur tot we echt bij de school aankwamen. Toen we aankwamen zag ik Wilma binnen staan en ben ik achter haar aangelopen naar haar kantoor. Ze zit daar met meerdere EA’s (educational assistent) en daar zijn ze gespecialiseerd in kinderen die speciale aandacht nodig hebben. Ze heeft toen een tour gegeven door de school waar de docentenkamer was, waar de middelbare school department is, waar de basisschool department is, waar alle speciale prijzen staan die behaald zijn (dit zijn er echt heel veel) en waar de bibliotheek is. Drievierde van de school is voor de middelbare school en de rest van de school (¼ van het gebouw) is voor de elementary. Deze school biedt hulp aan kinderen die bijvoorbeeld autisme hebben wat aantrekkelijk is voor ouders die kinderen hebben die dit soort speciale aandacht nodig hebben. Tijdens de tour ben voorgesteld aan meerdere docenten en zelfs de directeur stopte met zijn les om zich aan mij voor te stellen, echt heel lief! Ik ben hierna met Wilma naar de staff-room gegaan en heb ik het een en ander met Alfonso besproken. Hij is de exchange counselor waarmee ik contact heb gehad om mijn buitenlandse stage voor te bereiden. Hij is een aardige man en hij heeft alles uitgelegd over het rooster met de ingeplande pauzes. Hij heeft ook geholpen met de personen aan wie ik dingen kan vragen over de school en de identiteit. Hij heeft ook een mail gestuurd over mij dat ik graag wiskunde of scheikunde zou willen geven. Ik zette hier ook Engels bij maar bij hun is het dan Engelse literatuur dus zal ik hier goed over nadenken of ik dit echt wil doen omdat ik niet zoveel over Engelse literatuur weet.
Ik zal in de docentenkamer mogen werken of op het bureau van Lucy omdat die meestal al na 10 uur weg is en ik heb de wifi-code gekregen van Alfonso waardoor ik alles makkelijk op mijn laptop/mobiel kan zoeken. Hij vertelde ook dat de leerlingen hier respectvol zijn en graag willen luisteren. Hij zei wel dat je ’Friendly but not friends’ moet zijn en dit ook duidelijk moet zeggen om de respect als docent, niet te verliezen. Ik heb hierna in de docentenkamer gewerkt en met veel docenten gesproken die allemaal geïnteresseerd waren wat fijn is! Je kan zo een gesprek beginnen en ze nemen allemaal gelijk aan dat ik ‘The Dutch girl Miranda’ ben dus ik hoef me vaak niet meer voor te stellen. Ik ga ook veel proberen te observeren bij de middelbare school. De pauzes zijn allemaal verschillend ingedeeld. De basisschooldocenten hebben pauzes van 10:35-11:20 am en van 1:15-2:00 pm. De middelbare schooldocenten hebben maar één pauze van 12:15-12:45 pm.
Op deze school geeft een docent meer dan één vak. Zelfs de directeur geeft twee vakken zodat hij zelf de studenten ook kan ervaren wat ik best goed slim vind! Als directeur moet je niet alleen maar de belangrijke zaken doen maar ook contact hebben met de leerlingen zodat je weet hoe het gaat.
Om 12:05 tot 12:15 pm zal ik elke dag bij een groep zitten zodat ik de leerlingen een beetje leer kennen en zij vooral mij. Op deze manier kan ik op een natuurlijke manier elkaar leren kennen en aan elkaar gewend raken voordat ik les aan hen zal geven. Ik zal de komende dag proberen om bij de middelbare schooldocenten te observeren zodat ik een beetje kan zien hoe zijn het aanpakken en welke woord zij gebruiken. Deze zal ik dan opschrijven en ervan leren door het in praktijk te gebruiken bij mijn lessen die ik volgende week zal geven.
In de lunchpauze heb ik met de leerlingen gezeten en met hen gepraat. Ik zat bij de 12th grade en er waren maar 15 leerlingen van de 30! Dit komt omdat de meeste dan al genoeg credits hebben om te slagen en dan gaan ze werken. De andere die er nog zitten er nog wel omdat ze de credits nog nodig hebben voor de universiteit waar ze naartoe gaan.
Na de korte eetpauze met de leerlingen ben ik naar de docentenkamer gegaan en heb ik me voorgesteld aan wat docenten en daar zat Mr Bolle bij. Hij gaf wiskunde dus ik heb aan hem gevraagd hoe het allemaal werkt en welke vakken hij nog meer geeft. Hij heeft aan het einde van de pauze de wiskundeboeken gegeven die hij gebruikt en ik herkende de stof van vroeger wat fijn was! Ik zal vanmiddag een klas van hem bijwonen bij de 10 grade; dit zal mijn eerste observatie zijn! Hij had ook gelijk aangeboden of ik mee wilde gaan met de curlingexcursie morgenmiddag! Ik heb natuurlijk ‘ja’ gezegd dus ik zal morgen met de bus meegaan naar Bradford, super vet! Ik heb ook aangegeven dat ik morgen elke les bij hem zal observeren zodat ik gewend raak aan de woordkeuze en dit ook makkelijk kan overnemen voor mijn lessen die ik zal geven.
Hierna kwam Bryan Kemper, de directeur en godsdienstdocent, binnen. Hij vroeg gelijk hoe het ging en wat mijn indruk was van de school. Hij was geïnteresseerd in wat ik allemaal zal doen en hij hielp me door meer uitleg te geven over de benamingen van het rooster. Het was erg fijn dat die zo open en gastvrij was want hierdoor voelt het niet allemaal zo serieus en beladen. Hij vertelde ook dat sommige van het RCS Copetown persoon (Mr. Bolle, Alfonso d’Amore) naar Nederland zijn geweest voor uitwisseling met docenten! Ze gingen toen naar de pieterzandt en hebben toen Engelse lessen gegeven voor 1-2 weken. Ik vond dit leuk om te horen omdat dit een goede manier is om te leren van andere scholen wereldwijd! Morgen zal Brian Kemper mij ook voorstellen via de intercom op school en zal iedereen weten wie die Nederlandse nieuwe blonde meid is.
Rond 2:11 pm heb ik tot 3:25 pm de wiskundeles gevolgd van Mr. Bolle bij grade 10.
Gister omdat het sneeuwvrij was, konden sommige leerlingen niet leren voor de wiskundetoets van vandaag omdat ze hun boeken thuis hadden dus hij had een voorstel: ‘You can do the test now with a book or do it tomorrow without one.’ Ze kozen ervoor om een openboektoets te hebben. Hierdoor hebben ze dus niet echt les gehad en heb ik dus niet veel kunnen leren van de observatie. Handig weer dit. Ik heb nu tijdens de toets het wiskundeboek doorgelezen en ik snapte alles weer van wiskunde van de middelbare school. Ik voelde me weer als een vis in het water toen ik de opdrachten bekeek!
Tegen de laatste minuten van de les kreeg ik wel hoofdpijn door het leren van nieuwe wiskundige sommen waardoor ik de laatste paar minuten van de les dus niet veel meer heb gedaan dan dit logboek in orde te maken.
Toen we thuiskwamen hebben we het nieuwe konijntje vastgehouden: princess Olive. ’s Avonds hebben we lekker gehakt met aardappels en prei gegeten waar lekker veel cheddar opzat. Ze verwachtten het al op school maar Maria nu ook dat school misschien niet doorgaat omdat het morgen in de ochtend en in de middag goed gaat sneeuwen…. Wat ze soms ook doen, is dat ze dan alleen ’s morgens naar school moeten en dan ongeveer voor 12 uur opgehaald worden voordat de sneeuw valt. Het zal dus voor iedereen een raadsel zijn of er wel of geen school is…. Maar als school doorgaat, dan zal ik ’s middags naar de curlingbaan gaan en de hele dag bij Mr. Bolle observeren!